האושר הפנימי שבנו

| עודכן: מרץ 21, 2023

קרדיט צילום GETTYIMAGE

השמחה והרווחה הפנימית שלנו מושפעות מהדרך שבה אנחנו נושמים, מהמחשבות שאנחנו בוחרים לטפח ומהמצב הרגשי שלנו. דוד מקיאס, פיזיותרפיסט ומדריך מיינדפולנס במחוז הצפון של מכבי שירותי בריאות, מסביר כיצד תרגול של מיינדפולנס תורם לפתח איכויות פנימיות שיכולות לתמוך בתודעה שלנו

יותר מכל דבר אחר, בכל רגע נתון, השמחה והרווחה הפנימית שלנו מושפעות מהדרך שבה אנחנו נושמים, מהמחשבות שאנחנו בוחרים לטפח ומהמצב הרגשי שלנו. אם נמצא דרך להשפיע על כל אחד מהמרכיבים האלו לטובה – להרגיש בנוח עם הנשימה שלנו, להפחית את ההשפעה של מחשבות ורגשות לא מיטיבים ולעורר מחשבות ורגשות מיטיבים במקומם – אז איכות החיים שלנו תעלה לאין שיעור. תרגול של מיינדפולנס מאפשר לנו לעשות בדיוק את זה.

כיצד? על ידי מודעות לרגע ההווה, הרגע היחיד שבאמת קיים, בכאן ועכשיו. החיים שלכם מתרחשים עכשיו, ורק עכשיו. אנחנו יכולים להיזכר בעבר, לפנטז בקשר לעתיד, להרגיש תשוקה לחוות מחדש משהו שכבר קרה או לחשוש לגבי משהו שעלול להתרחש בעתיד – אבל כל אלו הם למעשה מצבים תודעתיים, נפשיים, שמתרחשים ברגע ההווה. אם נלמד כיצד להבחין באירועים האלו בזמן שהם מתרחשים, אז היכולת שלנו להפחית מצבים שליליים ולא נעימים מצד אחד, ולטפח מצבים נעימים וחיוביים מצד השני, תגבר. למעשה, אנחנו נגדיל את יכולת הבחירה שלנו בחיים.

לדוגמה, נניח שיש לכם כאב חזק בגב התחתון. הכאב מרגיש כאילו שהוא פועם, לוחץ או דוקר, וגם מתפשט לכיוון הישבן או לאורך הרגל. בתגובה לכאב הזה, לא במודע, הנשימה שלכם מתכווצת והופכת לעצורה ולא נוחה. שרירים במקומות שונים בגוף מתכווצים גם כן, בבטן, בלסת, באגן. בנוסף, מבול של מחשבות שמופיעות בתודעה באופן אוטומטי מתחילות לספק פרושים, תחזיות ואמונות בקשר לכאבים. "נראה לי שמשהו לא בסדר", "איך אני מעבירה את הכאבים האלו", "זה בלתי נסבל", "מתי זה יגמר?". תחושת הכאב בגב, ביחד עם הנשימה העצורה, השרירים המכווצים והמחשבות האוטומטיות האלו חוברים יחד ומשפיעים על המצב הרגשי שלכם. אתם עלולים למצוא את עצמכם חוששים, מתוסכלים, עצובים או כועסים. הכאב בגוף עורר גם כאב בתודעה, כך שאתם חווים שני סוגים שונים של כאב; גופני ונפשי. אחד הדברים החשובים שאנחנו יכולים ללמוד לעשות באמצעות תרגול של מיינדפולנס הוא להפריד בין שני סוגי הכאב האלו, ולהפחית בהדרגה את הכאב הנפשי שמתלווה לכאב הגופני.

אבל דמיינו לכם, למרות הכאב בגב, שאתם יכולים לשמור על הנשימה שלכם משוחררת ונוחה, וגם לאפשר לתחושת הנשימה לרכך את האזור הכואב ולהרפות את הכיווצים בשרירים השונים בגוף. בנוסף, באמצעות היכולת להיות מודעים ולהבחין ברגע ההווה, אתם יכולים להבחין במחשבות הרבות שהתודעה שלכם מפיקה בתגובה לכאב ולבחור להניח להן, בלי להיכנס לסיפורים שהן מספרות לכם ולהילכד בתכנים שלהן. כמו עננים שחולפים על פני השמיים או תמונות שמוקרנות על מסך קולנוע, אתם יכולים לאפשר למחשבות להופיע ולחלוף כרצונן ורק להתבונן בהן עולות ומתפוגגות בתודעה. עכשיו, כשהנשימה נוחה, המחשבות פחות סוחפות והשיח הפנימי הוא שונה, כמות הכאב הנפשי שאתם מרגישים יורדת משמעותית. הכאב של הגוף עשוי עדיין להיות שם, אבל למרות זאת, הנפש חופשייה יותר.

מהצד השני של המטבע, גם אם אתם לא מתמודדים עם קושי מתמשך כרגע, תרגול של מיינדפולנס יכול להוסיף רווחה גדולה, מיקוד, בהירות ומשמעות לחייכם. הוא יכול לעזור לכם לפתח איכויות פנימיות שיכולות לתמוך בתודעה, כמו רצון טוב, חמלה, השתוות הנפש ורוגע, גם כאשר הנסיבות החיצוניות הן רחוקות מלהיות מושלמות.

אז, בין אם אתם מתמודדים עם כאבים ממושכים, קשיים רגשיים כמו חרדה, כעס או דיכאון, או מחפשים דרך לשפר את איכות החיים שלכם ולהכיר את עצמכם טוב יותר, מחקרים רפואיים רבים מספור מראים שאחד הדברים הטובים ביותר שאתם יכולים לעשות הוא ללמוד כיצד לתרגל מיינדפולנס. המחקרים האלו בעצם מאוששים את מה שמתרגלי מדיטציה מהעבר גילו כבר לפני אלפי שנים; שהיכולת להשפיע לטובה על המצב הנוכחי שלנו היא גדולה הרבה יותר ממה שאתם חושבים – ועיקר ההשפעה היא על הדברים שקורים בתוכנו, בגוף ובעיקר בתודעה. הנסיבות החיצוניות יכולות להשתנות, למעשה הן לא יכולות שלא להשתנות, אבל אנחנו עדיין יכולים לשמור על הבסיס הפנימי שלנו יציב וחזק, בזמן העליות והירידות הבלתי נמנעות שהחיים מזמנים לכולנו.

דוד מקיאס, פיזיותרפיסט, מדריך מיינדפולנס וסטודנט לטיפול קוגניטיבי התנהגותי. מעביר סדנאות מיינדפולנס להתמודדות עם כאבים ומצבים רפואיים ממושכים במכבי שירותי בריאות, מחוז צפון וארגונים נוספים.

בתמונה: דוד מקיאס, פיזיותרפיסט ומדריך מיינדפולנס במחוז הצפון של מכבי שירותי בריאות-קרדיט צילום: מכבי

נושאים קשורים: מכבי שירותי בריאות


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *