20.09.2021

יום שני

אילוסטרציה

שופרסל נתבעת בתובענה ייצוגית על הסתרת מחירי סיגריות בסניפים

בחור המתגורר בחיפה וערך קניות בסניף של השופרסל בשנת 2016, רכש מוצרים שונים וביניהם- חפיסת סיגריות תמורת 33.50 ₪. שופרסל היא, כידוע, רשת מרכולים המפעילה מעל 200 סניפים ברחבי הארץ, ומוכרת בין היתר גם סיגריות, המוחזקות בארון שקוף מעל חלק מהקופות בכל סניף, או בקופה הראשית. שיטת המכירה היא, שהלקוח מבקש מהקופאית סיגריות, הקופאית פותחת את הארון בעזרת מפתח, שולפת את החפיסה ומוסרת אותה ללקוח.

אותו בחור, רכש חפיסת סיגריות ולא ראה מחיר מצוין במקום כלשהו- לא על הארון ולא על המוצר. לאחר מכן שוחח עם חברו על מחירי הסיגריות ואז נודע לו, שיש חנויות המוכרות את המוצר במחיר זול יותר. כשבדק את המחיר ששילם, נוכח לדעת ששילם מחיר יקר ומופרז. הבחור החליט לבדוק אם הסתרת מחירי הסיגריות היא מעשה שיטתי אצל שופרסל או לא. הוא פנה לצלמת שנכנסה לסניפי שופרסל ברחבי הארץ וצילמה את ארונות הסיגריות ללא מחירים כלל ואת ההכרח להעביר את המוצר בקופה כדי לברר את מחירו. הבדיקה העלתה שמחירי כל הסיגריות אינם מסומנים בכל הסניפים למעט סניף אחד ביום אחד. המחדל נמשך, לדבריו, לאורך זמן, כפי שהוכיחו בדיקות חוזרות באותם סניפים.

לפי החוק, שופרסל חייבת לסמן לגבי כל מוצר שהיא מוכרת מה מחירו באותיות במספרים ובגודל שיאפשר לצרכנים לראותו מהמרחק בו הם יכולים לעמוד. אי סימון המחיר מקשה על לקוחות להשוות את המחירים בצורה מושכלת בזמן הקנייה ולהחליט אם לרכוש מוצר זה או אחר, כמה לרכוש, אם עדיפה אריזה גדולה או קטנה, אם מוצר מסוים עדיף או שאולי עדיף מוצר הדומה לו, אם משתלם יותר לרכוש אותו בחנות אחרת ועוד. הטענה היא, שזה לא מעשי שהצרכן יברר את המחיר ע"י כך שעליו להגיע לקופה, לעמוד בתור, לבקש מהקופאית להביא את הסיגריות, לבקש לדעת מה מחירן, להמתין להעברה בקופה כדי לברר את המחיר, בעודו מעכב את שאר הלקוחות. אין זה מעשי גם לבקש מהלקוח לבטל את הרכישה כשהמחיר נודע לו אחרי הרכישה, תוך שאינו זכאי לקבל את כספו אלא רק תעודת זיכוי.

בנוסף, מסתבר ששופרסל כבר נתבעה בעבר בתביעה ייצוגית בגין אי סימון מחירי סיגריות והתחייבה לסמנם. לטענת הבחור, הנזק שנגרם לו היה רכישת מוצר היקר ב 0.5 ₪ יותר מהמתחרות וכן, נגרם לו נזק לא ממוני בכך ששופרסל הסתירה מידע, לטענתו. פגיעה זו בזכותו להשוות מחירים ו/או גרימת אי נוחות הוערכה בסך של 5 ₪. לכן, נטען, שלאותו בחור וליתר חברי הקבוצה (כל מי שרכש סיגריות בסניפי שופרסל, שלא סומן לגביהן מחיר), נגרם נזק בסכום מוערך כולל של 3,000,000 ₪. לטענת שופרסל, היא מקיימת את החובה לסמן מחירים ואולי היה סניף אחד נקודתי שבו לא סומנו המחירים. כך או כך, בית המשפט המחוזי בחיפה קבע כי התקיימו כל התנאים לאישור התובענה הייצוגית ולמעשה התובענה הייצוגית יצאה לדרך ותפורסם בקרוב. 

עו"ד מורן אריאלי

עו"ד מורן אריאלי

עו"ד מורן אריאלי הינה בעלת תואר ראשון ושני מאוניברסיטת חיפה והינה עוסקת בתחום האזרחי-מסחרי

שתפו עכשיו

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter

יכול גם לעניין אותך

חדשות חיפה

לקראת חג סוכות: הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה קורא לציבור לנקוט במשנה זהירות בשימוש במכשירי חשמל בתוך הסוכה

לקראת חג סוכות הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה, איגור דוסקלוביץ, פונה לציבור ומבקש תשומת לב מרבית לאזהרות והוראות הבטיחות בשימוש במכשירים חשמליים בתוך הסוכה. הממונה

מעקב
הודע על
guest
0 Comments
פידבקים מוטבעים
ראה את כל התגובות