04.07.2022

יום שני

צילום: ראובן כהן דוברות עיריית חיפה

ראש עיריית חיפה: "העיר לא מעניינת את האנשים היושבים בירושלים"

ראש עיריית חיפה תקפה את חברי הממשלה והכנסת בנאום תקיף במהלך ועידת המפרץ לאזוריות שנערך בפעם הראשונה באצטדיון סמי עופר בחיפה והתייחסה גם למצב הפוליטי בעיר, שרת הפנים איילת שקד האיצה בחברי המועצה להעביר תקציב והודיעה שאם תקציב בעירייה לשנת 2022 לא יעבור תיתן הארכה של חודש נוסף

ועידת המפרץ לאזוריות נערכה בפעם הראשונה בחיפה בהשתתפותם של לא מעט שרים, ראשי ערים וחברי כנסת, המטרה של הכנס שאורגן ע"י יו"ר אשכול רשויות המפרץ דוד אבן צור לעסוק בהתפתחות מפרץ חיפה והאזור במגוון תחומים.

לקחו חלק בועידה: ראש עיריית חיפה עינת קליש רותם, ראש עיריית קרית ים ויו"ר אשכול רשויות המפרץ דוד אבן צור, שרת הפנים איילת שקד, שרת התחבורה מירב מיכאלי, שר האוצר אביגדור ליברמן, השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, ח"כ יעל רון בן משה, יו"ר איגוד ערים עו"ד שרית גולן שטיינברג ועוד רבים אחרים.

ראשי המועצות עספיא ודאלית אל כרמל בהיג' מנצור ורפיק חלבי היו אמורים גם הם להשתתף בועידה אך הודיעו על החרמתה דקות לפני תחילתה עקב "אי אישור המלצות וועדת הגבולות בראשות מנכ"ל משרד הפנים לשעבר עמרם קלעג' בנוגע לשטחי השיפוט של שני היישובים"

עוד הוסיפו כי "במכתב שנשלח למר אהרון אזולאי מנכ"ל האשכול עליו חתמו שני ראשי המועצות, הם ציינו כי ההמלצות מונחות על שולחן שר הפנים מינואר 2018, ועד היום טרם אישרה השרה איילת שקד את ההמלצות.

יש לציין, ראשי העיריות והמועצות החברים באשכול, הודיעו לאחר ששמעו את ראשי המועצות של עספיא ודאליית אל כרמל, כי הם תומכים בעמדת היישובים וקוראים לשרת הפנים לאשר את ההמלצות באופן מיידי.

ראשי המועצות ציינו כי בעקבות החלטות אלה, עלולים תושבים משני היישובים לצאת במחאות חריפות.

במהלך הועידה קראה שרת הפנים איילת שקד לחברי מועצת עיריית חיפה להעביר את תקציב העירייה לשנת 2022 ואמרה: "אם תקציב עיריית חיפה לא יעבור עד סוף החודש אז אני אתן עוד חודש, אבל אני מצפה שבחודש הזה חברי המועצה יקחו גישור, יש הרבה אנשים שישמחו לגשר, לא יכול להיות שעיר בגודל של חיפה תהיה בלי תקציב, אני מצפה שלא נגיע למצב שבעיר כמו חיפה תהיה ועדה קרואה".

אחת הראשונות לנאום בועידה הייתה ראש עיריית חיפה ד"ר עינת קליש רותם שאמרה:

בחג הפורים 2012, בדיוק לפני 10 שנים, כמתכננת ערים בעלת דוקטורט והתמחות בהתחדשות עירונית, מצאתי את עצמי מתארחת בסלון לא מוכר, מסבירה לתושבים חיפאיים מדוע פרויקט חישמול הרכבת עומד להנציח את הניתוק של חיפה מהים ולהרוס כל סיכוי לפיתוח אמיתי של העיר הכי יפה והכי מפוספסת במדינה.

היום, עשר שנים אחרי, כראש עיר שפעלה בשלוש שנות כהונתה נמרצות לקדם עשרות תכניות להתחדשות עירונית בחיפה – אני יודעת שלשלטון בירושלים לא באמת אכפת שחישמול הרכבת מנציח את הניתוק של חיפה מהים והורס כל סיכוי לפיתוח אמיתי של העיר הכי יפה ומפוספסת במדינה.

פרויקט חישמול הרכבת, כמו עוד מהלכים דורסניים של משרד התחבורה דאז, הם אלה שהפכו אותי מאזרחית אכפתית, לתושבת אקטיבית, לחברת מועצה ואפילו לראש עיר. בעשר השנים האלה, מתוך אמונה מלאה, פעלתי  מול כל גורם אפשרי בירושלים – מהפקידות הבכירה דרך מוסדות התכנון ועד לחברי כנסת ושרים רבים בממשלה, כולל לא פחות מארבעה שרי תחבורה.

מצאתי אצל כולם מכנה משותף שנמשך כבר עשורים רבים בהקשר של חיפה – קוצר ראייה.

תושבי חיפה בחרו בי לראשות העיר, בין היתר, כדי להוביל תיקון לשלושה פרויקטים גדולים: האחד, להפוך את שדה התעופה לשדה בינלאומי בינוני שיהפוך את חיפה לעיר גלובלית קטנה עם כלכלה צומחת, ואת צפון המדינה למוקד תיירות מרכזי; השני, למצוא פתרון למסילות הרכבת שחונקות את שכונות החוף ומנתקות את מרכז העיר מהים; והשלישי, לעצור את תהליך ההרחבה של שרשרת ייצור הדלקים. כולנו ידענו שנמל דלקים חדש ועצום ממתין לנו מעבר לפינה.

לפני שלוש שנים, תושבי חיפה אמרו את דברם, ובאופן חסר תקדים: אנחנו מאמינים בחזון שלך לעיר, לא בתכניות ההרסניות של משרד התחבורה.

מתוצאותיה המופלאות של הדמוקרטיה.

היום, עשר שנים אחרי, אנחנו דקה לפני הפקדה של שלוש תכניות הרסניות לעיר: תת"ל 80 שמחרבת כל סיכוי להקמת שדה תעופה בינלאומי בינוני, תת"ל 18 שמאפשרת את הקמת מסבכי החשמל המכוערים שמתפשטים בכל הארץ לאורך מסילות הרכבת, רק שבחיפה הם יחסמו את חופי הים, ותת"ל 118 שמבקשת להקים את נמל הדלקים עם נפח אוניות גדול פי 6 מהקיים. אה, כן, וגם רציף כימיקלים בעל פוטנציאל נפח פי 3 מהקיים.

ולמרות זאת, בלי שום בושה, שישה שרים מגיעים היום לחיפה, כדי למכור לוקשים ולקושש קולות. בדוח ועדת המנכלים קראנו שלאזרח הישראלי כבר היום זול יותר לבשל בחשמל במקום בגז. מי מרוויח מייבוא הגז, מאכסונו, ממכירתו? מה הסיבה לטיפשות הזו? אני אדאג שכל תושבי המפרץ יבינו איך ממשיכים לזרוק לחיפה את כל הזבל של המדינה ומדוע כל מי שמקדם וחתום על התכנית הזו, חייב להימחק פוליטית.

מי צריך כמות כל כך גדולה של תזקיקים לרכבים? אולי תורידו באופן דרסטי מיסים על מכוניות חשמליות, ולא נצטרך חלק משמעותי מהדלקים המיובאים? אבל לא! מתווה הממשלה מוציא צרה אחת ומכניס צרה חדשה אל לב מטרופולין הצפון, ללא כל מחשבה. במקום זיקוק דלקים נעבור לייבוא של תזקיקים, גפ"מ וחומרים מסוכנים; הוספת חוות מכלים גדולות, המשך שימוש בחוות הקיימות, ובלי כל הבטחה ברורה לסגירת חוות המכלים של תש"ן, זו שלידה מתגוררים עשרות תושבים גוססים מסרטן.

מעיר ששילמה מחיר כבד על נשיאה בנטל הפטרוכימיה עבור כל מדינת ישראל כמעט 90 שנה, חיפה תמשיך לשאת בנטל הפטרוכימיה והחומרים המסוכנים לעוד 30 שנה, לפחות.

ובלי שום צורך או הגיון.

לא עד 120!

זו יכולה היתה להיות ההזדמנות שלכם להוביל תכנית לאומית להפחתת צריכת הדלקים במדינת ישראל, אבל אתם לא רוצים לוותר על המיסים של הדלק, נכון? אם כך, למה שלא תציבו אותו לידכם, ליד בתי הספר של הילדים שלכם, שם במרכז הארץ?

חיפה היא בין הערים המאוימות בארץ, אם לא ב"ה" הידיעה. רק לפני שבועיים הזהיר מבקר המדינה שכוחות החירום (מל"ל, רח"ל, פקע"ר, הגנ"ס, כב"א) אינם ערוכים להתמודד עם המפרץ במקרה של מלחמה או אסונות טבע. רק לפני חודש חווינו ארבע רעידות אדמה כאן באיזור. לא רק שהמדינה אינה יודעת להתמודד, אתם מוסיפים מאות אלפי טונות של חומרים מסוכנים? 20 ק"מ מלבנון? מישהו נפל על הראש. בונים נמל דלקים לאלפי אניות בשנה, בנוסף לשלושה נמלים קיימים אליהן מגיעות אניות מזהמות? למה שלא תקימו נמל דלקים בהרצליה? זה רחוק יותר עבור החיזבאללה.

החישמול העילי של הרכבת יתממש תוך כשנתיים, אחרי עשר שנים עם אינסוף הבטחות אותן שמעתי בועדות התכנון הארציות: "הגעתם מאוחר מידי, הרכבת כבר יצאה מהתחנה. אבל אל תדאגו, נמליץ שהתכנית הבאה תפתור את בעיית המסילות בחיפה" (אם אתם לא מאמינים לי, אשמח לשלוח אליכם ציטוטים מתוך הפרוטוקולים, של כמה מיושבי ראש ועדות המועצה הארצית לתכנון והבניה).

"התכנית הבאה" אמנם נהדרת, אבל היא קיימת רק על הנייר. אולי ימנהרו שתי מסילות, אולי ארבע. תלוי אם ימצא תקציב, ואם הנמל יוותר על שטחים לנדל"ן כדי לממן את הפרויקט. אם. אם נהייה נחמדים. אם הפקידות בירושלים תשתכנע שזה חשוב. שמעתי במו אוזניי את אנשי אגף התקציבים באוצר אומרים "המדינה לא רואה חשיבות בפרויקט זה". אולי היא תחשוב אחרת בעוד עשור או שניים. אולי לא.

זה לא כ"כ משנה, כי כנראה שעד אז, נאבד את העיר הכי יפה והכי מפוספסת במדינה.

כל מתכנן עירוני מתחיל יודע ששדה תעופה הוא חמצן כלכלי, תשתית שהופכת כל עיר, בכל גודל – לגלובאלית. ערים גלובאליות נהנות מכניסה של הון כלכלי והון אנושי, המצמיח אותן מעלה. באופן בלתי ברור, רק במדינה שלנו ישנו חיסול סדרתי של שדות תעופה. רק אצלנו ראשי ערים (חוץ ממני) מבקשים למחוק שדות תעופה כדי לבנות עוד כמה שכונות משמימות עם מגדלים של 30 קומות. אנחנו הרי הרבה יותר חכמים מכל עמי העולם.

תת"ל 80 מחסלת את הסיכוי להארכת מסלול שדה התעופה בחיפה שיביא לתקומה כלכלית של המטרופולין כולו, ומוחקת את ההסכם עליו חתמתי עם אחד מאותם ארבעת שרי התחבורה שהתחלפו בירושלים חדשות לבקרים, ללא כל המשכיות שלטונית. לצורך מה? פייפרים מרעישים ועוד כמה מגדלים כמובן. רצוי של 30 קומות. מה לא עושים בשביל עוד כמה קבלנים מרוצים. למי אכפת ששדה תעופה כזה יכול היה להיות השער התיירותי לכל הצפון, למשוך מליוני צליינים מכל אירופה כדי לבקר במקומות קדושים, ולהכניס לכל צפון המדינה מאות מליוני שקלים.

כנראה שהחמור מכל, במתווה הממשלה, הוא פרק החזרת "המנדט הבריטי" למחוזותינו – עם הקמת מינהלת בדמות "הנציב העליון", בלי הנוכחות של אף ראש רשות מהסביבה. לא חיפה, לא נשר, לא קריית ים, ביאליק או אתא. מינהלת שתדאג לעזור לממשלה להשלים ולממש את תכניותיה, ולהנציח את הפריפריאליות של האזור לעוד 30-40 שנה.

בשלוש השנים האחרונות למדתי שראשי רשויות לא אוהבים להרגיז את ירושלים. כך נהגו גם ראשי העיר של חיפה, משך עשורים רבים. אנחנו שילמו על כך מחיר כבד: אחוזי סרטן מהגבוהים בארץ, למשל.

הגיע הזמן שמערכת היחסים הנצלנית והכוחנית הזו תיגמר.

מעבר לכמה מתנות קטנות השזורות במתווה הממשלה, ישנה אולי נחמה אחת מרכזית: רוב החלטות הממשלה ממילא אינן מתממשות. אני מבטיחה שאעשה הכל כדי להיפגש בכל נקודת צומת אפשרית, ולעצור את הרס מטרופולין הצפון. כפראפרזה על מנהיג דגול ונערץ, אני מבטיחה ש"נילחם בכם במוסדות התכנון, נילחם בכם ההתי משפט, נילחם בכם בקלפיות, ולעולם לא ניכנע לירושלים DC".

תושבי חיפה יודעים היטב מה טוב עבורם, ומה צריכה העיר חיפה. מחיקת בחירתם הדמוקרטית לא תתקבל בשקט ובהבנה, אלא בהשבת מלחמה שערה. עד שירושלים תצא מחיפה.

"התעשיה קיימת פה עשרות שנים והחלטת הממשלה מטרתה להוציא את התעשייה הפטרוכימית המזהמת ממפרץ חיפה- זה מהלך חשוב בדרך להבראת כל המטרופולין"

דברים אלה אמרה היום
השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, במהלך ועידת המפרץ לאזוריות, אותה הנחתה קרן מרציאנו מחדשות 12 באצטדיון סמי עופר בחיפה.

עוד הוסיפה השרה לגבי ההחלטה: "החזון שלנו שבסוף העשור, בשנת 2030 נראה במדינת ישראל הפרדה במקור, מחזור וטיפול בפסולת ומי שיובילו את זה יהיו האשכולות האזוריים".

לטענתה של קרן מרציאנו על כך שהממשלה הנוכחית מתקשה להעביר חוקים בכנסת, ענתה השרה: "אנחנו כבר 9 חודשים עובדים ונכון, החקיקה בכנסת מתעכבת, אבל אני רוצה לציין את חוק האקלים שבימים אלה ממש הכוונה היא להביא אותו לוועדת שרים לחקיקה בתחילת אפריל ולחוקק אותו בקריאה שניה ושלישית עד סוף הקיץ"

דוד אבן צור יחד עם ראש עיריית נשר רועי לוי והשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג

ח"כ יעל רון בן משה מכחול לבן אמרה בועידה:

על החוסר בתשתיות תחבורתיות באזור הצפון, ח״כ יעל רון בן משה תקפה את שרת התחבורה מיכאלי:
"זה הבסיס לצמיחה והוא חסר כאן. לא יכול להיות שבמקום לקצר את זמן הנסיעה הוא רק מתארך. התחבורה כאן מזכירה מדינות עולם שלישי".

על התיירות בצפון אמרה: "דיברתי לפני שהגעתי לכאן עם שר התיירות. אנחנו צריכים לסייע לתיירנים שנפגעו קשות, בעיקר מורי דרך וחברות הסעים. חקיקה היא לא הדרך אבל עלינו לשקם את שירותי התיירות לאחר הפגיעה בקורונה".

ח״כ רון בן משה הציגה את תכנית הצפון במהלך הוועידה: "בשנת ה-100 למדינת ישראל, ב-2048, אוכלסיית המדינה תכפיל את עצמה ונהיה 16 מיליון אזרחים. לא יהיה יותר מקום בין גדרה לחדרה. צריך להשקיע בפיתוח אזור הצפון, להפוך את הפריפריה למרכז.
להשקיע בתשתיות תחבורה, בריאות, תעסוקה. להביא את התושבים לכאן.
אני מתכוונת לקדם את תכנית הצפון לקראת העברת התקציב הקרובה, כחברה בוועדת הכספים וכמי שהצפון בראש מעייניה".

יו"ר האשכול וראש העיר קריית ים דוד אבן צור: "זוהי ועידה היסטורית. היום אשכול המפרץ הופך למרכז העניינים בכלכלה, בתיירות, במגורים ובאיכות החיים".

הועידה, בהובלת אשכול רשויות מפרץ חיפה ובשיתוף העיר המארחת חיפה שמה לה למטרה להביא לקדמת הבמה את אזור מפרץ חיפה, בו מתגוררים כמיליון תושבים.

בועידה התכנסו שרי ושרות הממשלה כגון שר האוצר, שרת הפנים, שרת התחבורה, השרה להגנת הסביבה אשר כולם נשאו בפיהם בשורות עבור אזור המפרץ.
בכירים ובכירות במשק הישראלי, מנכ"לי משרדים וצוותים מקצועיים, ראשי רשויות ועוד נועדו יחד על מנת למנף את ההתאגדות לאשכול ולהשתמש בה כמכפיל כוח לקידום מדיניות אזורית.

ראש עיריית קרית ים דוד אבן צור נואם בועידה צילום: דוברות עיריית קרית ים

קריית ים, כאחת מן הרשויות אשר יזמו את הקמת האשכול, הגיעה בהרכב מכובד שכלל בנוסף לראש העיר, המשמש כיו"ר האשכול, גם את ממלאת מקומו עו"ד שיראל בר, סגנו אדם אמילוב, מנכ״ל העירייה עו"ד יוסי אוחנה, מהנדס העיר יובל ברנוב, מנהל המינהלת להתחדשות עירונית דניאל פלג ודוברת העירייה אורית אבירן.

קריית ים קיבלה מקום של כבוד בהתייחסויות שרי הממשלה, עם ציון לשבח משרת הפנים על הישגיה בתחום ההתייעלות הארגונית והכלכלית אשר עברה על העירייה בשנים האחרונות.

ראש העיר נועד עם שר האוצר דקות ארוכות אודות נושאים הנוגעים לסוגיית הארנונה של רפאל, וכן שוחח עם שרת התחבורה אודות הגשר המחבר בין קריית ים לקריית מוצקין.

כמו כן, במעמד השרה תמר זנדברג נחתמה אמנת האקלים של אשכול רשויות המפרץ כאשר יושב ראש האשכול לא שכח לציין את מאבקן של הרשויות הדרוזיות באשכול, וביקש משרת הפנים לאמץ בהקדם את המלצות הועדות הגיאוגרפיות.

תודה מיוחדת למנכ"ל האשכול אהרון אזולאי, אשר הוביל עם ראשי הרשויות וצוות האשכול את התגשמותו של חזון רשויות המפרץ כשיתוף פעולה המאפשר צמיחה, פיתוח ותנופה בכל תחומי החיים.

ח"כ יעל רון בן משה צילום: עודד קרני



מערכת כרמליסט

מערכת כרמליסט

"כרמליסט" הינו אתר חדשות מקצועי וחדשני אשר מעדכן באופן שוטף על כל הנעשה בעיר חיפה. "כרמליסט" שם לעצמו מטרה להביא את החדשות המעניינות והחשובות ביותר הקשורות בעיר חיפה תוך מתן חווית משתמש נוחה לכלל תושבי האזור.

שתפו עכשיו

יכול גם לעניין אותך

חדשות היום

תחנת משטרה נחנכה באיבטין

משטרת ישראל / מחוז חוף ערכה הערב (א') טקס חנוכת נקודת משטרה ביישוב הבדואי אבטין בעמק זבולון. הטקס נערך במעמד השר לביטחון הפנים חה"כ עמר

חדשות חיפה

מתחמי מחזור חדשים בנהריה

נהריה ממשיכה את מהפכת המחזור. מתחם מחזור חדש הוצב ברחוב שפרינצק הכולל את כל סוגי פחי המחזור ובעקבותיו יוצבו יותר מ-30 מתחמים דומים בכל רחבי

מעקב
הודע על
guest
0 Comments
פידבקים מוטבעים
ראה את כל התגובות