19.01.2022

יום רביעי

מקור: Raphael https://bit.ly/31f2UuF

פרשת מקץ

כניסת שבת: 16:03
יציאת שבת: 17:13

אומר הבעש"ט, "כל העניין של שהייתו של יוסף בבור, זה לפתח באדם את מידת הביטחון. ישועת השם תלויה במידת הביטחון שיש לאדם, שרק השם הוא המושיע".

מדרש רבה פותח את דרושיו במילים הבאות: "ויהי מקץ שנתיים ימים" – "'קץ שם לחשך, זמן נתן לעולם כמה שנים יעשה באפילה' (איוב כ"ח), זמן נתן ליוסף כמה שנים יעשה באפילה בבית האסורים, כיון שהגיע הקץ חלם פרעה חלום".

וכותב על כך בצרור המור: "ואמר ויהי מקץ לרמוז כי עין ה' אל יראיו לראות העת הקבוע לגאולתם ואינו שוכחם אפילו רגע אחד".

גם כשנראה שהחושך הולך ומשתלט, צריך לזכור כי הרע הוא דבר זמני, והוא עתיד לחלוף. ועינו של הקב"ה פקוחה באהבה רבה על ישראל, שלא לעכבאפילו לרגע אחד את גאולתם.

אומר האור החיים הקדוש, "פרעה חלם את החלום הזה שנתיים, כל לילה חלם, ובבוקר שכח. רק כאשר יוסף היה שלם במידת הביטחון בשם יתברך, אז פרעה זכר את חלומו. ראינו שכאשר יוסף הצדיק שם בטחונו בשר המשקים הוא הרחיק את הישועה שלו, וְלֹא זָכַר שַׂר הַמַּשְׁקִים אֶת יוֹסֵף, וַיִּשְׁכָּחֵהוּ. על הטעות הזו יוסף נענש על שפגם במדרגת הביטחון בשם"!

הקב"ה רצה ללמד את יוסף, רגע לפני שהוא נכנס להנהגת מצרים, שיזהר לא להתרגל לבטוח בהם, וממילא גם לא להתחבר איתם.

נמצא ש"מקץ שנתיים" – רק אחרי שנתיים נבנתה קומת הביטחון השלמה בנפשו של יוסף. ברגע שיוסף הבין את המסר שאסור לו לסמוך על בשר ודם, וחזר לבטוח בשם בלבד ולצפות לישועתו, מיד "ויריצוהו מןהבור" הרגליים שלו כבר רצו למלוכה! אומר רבנו בחיי על הפסוק "ויריצהו מן הבור" – "דרשו רז"ל, מתוך צרה – רווחה, מתוך אפלה – אורה, מתוך ניבולן של צדיקים  – נשיאות".

יוסף הצדיק נקרא "צדיק יסוד עולם", כיוון שהוא אחוז במידת היסוד, שהיא להצדיק את השם. הוא מצדיק כל מה שקורה איתו: הוא לא מחפש היגיון ולא מחפש אשמים, הוא לא מתריס ולא מתלונן,

יוסף מחזיק במקום שבו הוא אומר לשם כל הזמן: "ואתה צדיק על כל הבא עלי", ובעצם מה זה משנה איפה אני נמצא, הרי אתה איתי!

כפי שאומר גם דוד המלך בתהילים: "גם כי אלך בגיא צלמוות, לא אירא רע… שבטך ומשענתך המה ינחמוני". בסופו של דבר הוא יודע ש"אך טוב וחסדירדפוני כל ימי חיי".

גם יוסף וגם דוד הגיעו למלוכה כיוון שהיתה בהם היכולת להיכנע למלך העולם! אומרים חז"ל שהניסיון, הוא רק בשביל הנס!

מלמדת החסידות שעל ידי השמחה אפשר לצאת מכל הצרות: "כי בשמחה תצאו ובשלום תובלון". כותב רבי נחמן ש"על ידי ניגונים ומחיאת כף מתמתקים כל הדינים".

אומרים חז"ל שליוסף היתה הנהגה פנימית של שמחה. אל מול עיניו תמיד ראה את דיוקן אביו, ובכך התחזק בענייני הקדושה, שממילא מילאו את לבו בביטחון בשם. לכן גם שם, בכלא, החזיק את עצמו על "מצב שמחה".

כנראה הוא ידע את הסוד של המשפט שאנחנומשננות "אני שמחה וזהו!".

"וזהו" – זה הוא, זה מהשם ,ולטובה!

הרב שמעון שטרית

הרב שמעון שטרית

רב בית כנסת הבבא סאלי ומרצה שיעורי תורה בוגרים ונוער

שתפו עכשיו

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter

יכול גם לעניין אותך

חדשות היום

עיריית קריית מוצקין זוכת חמשת הכוכבים במקלוט ומיגון ממשיכה בהיערכות למיגון ומציבה מיגוניות בגני הילדים

ראש העיר, חיים צורי: ״הבטחון והבטיחות שלכם חשובים לנו״ ״האומיקרון לא יעצור אותנו מלהשקיע והפעם הצבנו מיגוניות כחלק מהיערכות לחירום בגן הילדים ורה ויצמן״, אמר

יוחנן וולאך
חדשות היום

תנו קרדיט לקבוצות הפריפריה

יוחנן וולאך, מכוכבי נבחרת ישראל למונדיאל מכסיקו-70', סוקר את השינויים הדמוגרפיים של קבוצות ליגת העל  בעשרות השנים האחרונות.  מרכז הכובד יצא, ובצדק, מגוש דן והתפרס

מעקב
הודע על
guest
0 Comments
פידבקים מוטבעים
ראה את כל התגובות