25.09.2021

שבת

צילום: עופר בן עוז באדיבות חברת נתיבי ישראל

הרצה ראשונה עם נוסעים של הרכבלית החדשה בחיפה

משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי ישראל משלים בימים אלה את הקמת פרויקט ה'רכבלית' בו הושקעו למעלה מ-330 מיליון שקלים. פרויקט פורץ הדרך יחבר בין המרכז התחבורתי 'לב המפרץ' מהתחנת רכבת כבדה (מסילת העמק ומסילת החוף), מטרוניות, אוטובוסים, ועד לתחנה הממוקמת באוניברסיטת חיפה שבמעלה הר-הכרמל, כשבניהן תחנה נוספת בטכניון. המהנדס הבכיר מוטי לוין מחברת נתיבי ישראל מתחייב "מדובר בכלי תחבורה מהבטוחים והמתקדמים ביותר אשר נבנה ע"י קונצרן הרכבלים הגדול והמנוסה בעולם". עם השלמת שלב ההקמה, מערכת הרכבלית תעבור אל חברת נתיבי איילון, האחראית מטעם המדינה על התפעול ואחזקה, אשר זה יבוצע בפועל ע"י הזכיין- חברת 'כבל אקספרס' מקבוצת עפיפי.

הבוקר נערכת נסיעת המבחן הראשונה עם נוסעים של הרכבלית החדשה בחיפה.
הרכבלית נחשבת "לרכבלית הבטוחה בעולם" שונה מהרכבל שממקום בסטלה מאריס מהיותו כלי תחבורה ציבורו ולא רק כאטרקציה תיירות.

הרכבלית נחשבת כחלק ממערך התחבורה הציבורי של חיפה ומחירו יהיה כמחיר נסיעה באוטובוס או במטרונית ויהיה ניתן להטעינו בעזרת רב קו.

מסלול הנסיעה שלו היא ממרכזית המפרץ למטה ועד לאוניברסיטה שעל הכרמל דרך הטכניון.
משך הנסיעה כ19 דקות לכיוון{10 דקות ממרכזית המפרץ לטכניון ועוד כ9 דקות מהטכניון לאוניברסיטה}.

צילום: עופר בן עוז באדיבות חברת נתיבי ישראל

בקרונית ניתן להכניס עד 10 אנשים- 8 בישיבה ועוד 2 בעמידה, תדירות הקרונות תהיה גבוהה כך שכ2500 נוסעים יוכלו לנסוע לכיוון אחד בשעה ו5000 בסה"כ.

הקרוניות לא כוללות מיזוג אלא רק פתחי איוורור עקב הנסיעה הקצרה.

האתגר הראשון עם פתיחת קו הרכבלית ב10.10 יגיע בחורף במקרה של רוחות חזקות ויהיה מעניין לראות כיצד תתפקד הרכבלית במצבים קיצוניים.

הנסיעה ברכבלית נחשבת לנוחה ואפשר בזמן הנסיעה לנוף הנשקף למרגלות חיפה ונשר והוא בהחלט יוכל להיות כלי תחבורה יעיל בעיר חיפה.

מצוקת הפקקים מוכרת לכל תושבת ותושב במדינת ישראל והנה, כחלק משורת פתרונות להפחתה משמעותית בעומסים אותם מוביל משרד התחבורה בהם משקיע מאות מיליארדי שקלים, נחשף מבפנים ואף מבצע נסיעת מבחן בכורה של פרויקט התחבורה הציבורית הראשון מסוגו בישראל 'רכבלית חיפה' שיהווה כלי נוסף כדי לשפר את חייהם של תושבי אזור חיפה. המיזם הייחודי המוקם על-ידי חברת נתיבי ישראל צפוי להיפתח לציבור הרחב ב-10.10.21, עם פתיחת שנת הלימודים האקדמית הקרובה. הרכבלית צפויה להשפיע על חיי מאות אלפי תושבי האזור והבאים בשעריו, בדגש על הסטודנטים ואנשי הסגל בשתי האוניברסיטאות הגדולות שעבורם יוכל להפוך לכלי התחבורה המרכזי, במקום האוטובוסים או הרכבים הפרטיים שעומדים בפקקים וסובלים ממצוקת חניה.

צילום: עופר בן עוז באדיבות חברת נתיבי ישראל

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי:

"רכבלית התחבורה הציבורית בחיפה היא דוגמא נהדרת לחשיבה יצירתית במתן כמה שיותר אופציות התניידות ותחבורה במרחב. מדובר באמצעי תחבורה שיקדם קישוריות, יחבר בין חלקי העיר ויאפשר יציאה וכניסה ממנה בדרכים נוספות, יוריד את העומס והגודש של הרכב הפרטי בכביש ויאפשר לתושבות והתושבים ולכל ציבור המשתמשות והמשתמשים  לנוע כמה שיותר, לא רק בתחבורה עצמה, אלא להגיע לכל מקום שאתן ואתם תרצו בחיים. התקציב שהבאנו בממשלה לתחבורה ציבורית הוא מהפכני, והמיזמים החדשים שמגוונים את אמצעי התחבורה שלנו הם הלכה למעשה החזון התחבורתי של המשרד ושלי. הערכה רבה לחברת נתיבי ישראל על ביצוע הפרוייקט תוך עמידה בלוחות הזמנים ובתקציב הנדרש, זאת עוד תחנה בדרך.״

המהנדס מוטי לוין, מנהל אגף ביצוע בחטיבת תשתיות הרכבת של חברת נתיבי ישראל האחראי על פרויקט: "כיליד העיר חיפה, בה גדלתי ומגדל את משפחתי, מבחינתי זה חלום שאעמוד כאן היום ואוביל את הפרויקט שישפיע על חייהם של כל כך הרבה אנשים ברמה היום יומית- תושבים, סטודנטים של 2 האוניברסיטאות, בליינים ואף תיירים- כולם יהנו מאמצעי תחבורה ציבורית ראשון מסוגו בישראל. עבורי זו סגירת מעגל לעמוד בתחנת הטכניון, המקום אליו הגעתי כסטודנט צעיר להנדסה אזרחית לפני 25 שנה. מדובר בפרויקט מורכב משום שקיבלנו לידנו בחברת נתיבי ישראל מיזם תוך כדי תקופת הביצוע עם אתגרים אדירים, אך בזכות צוות מדהים אני יכול לומר שהתגברנו על מרביתם וכולי אמונה שבקרוב הציבור הרחב יוכל להנות מהשירות המדהים."

המהנדס מוטי לוין צילום: דוברות חברת נתיבי ישראל

הידעתם ?

  • ה'רכבלית' הינו מרכיב קריטי במערך האסטרטגי לתחב"צ במרחב חיפה שיחבר בין 'מרכזית המפרץ' דרך הטכניון ועד לאוניברסיטת חיפה. אמצעי זה יחסוך זמן לנוסעים בין חלקי העיר השונים ויחבר את הקמפוסים ושכונות ההר עם  אזור המפרץ ומרכז התחבורה במפרץ.
  • ה'רכבלית' תייצר תדירות גבוהה- קרונית כל 15 שניות, עם יכולת העברה כ-5,000 נוסעים בשעה (2,500 לכיוון) ובזכות כך תהווה פתרון זול ומהיר עבור עשרות אלפי הסטודנטים.
  • פרויקט זה יאפשר הקלה במצוקת החניה בעיר, שכן כיום חלק ארי מהציבור מגיע ברכב פרטי
  • 'מרכזית המפרץ' כוללת קווי אוטובוס עירוניים (לרבות ה'מטרונית'), בינעירוניים- אוטובוסים ומסילת רכבת כבדה; 'מסילת העמק' והמשך רק"ל נצרת. למעשה זו תחנה מרכזית שניה בעיר.
  • לפרויקט פוטנציאל תיירות. הרכבל ישמש גם את קהל התיירים באזור והמבקרים במוסדות להשכלה גבוה ובפארק הכרמל  הסמוך לתחנת הקצה העליונה. 
  • הרכבלית תפעל בימים א' – ה' בין השעות 06:00-23:00 ובימי ו' במתכונת מקוצרת
  • צפי פתיחת הפרויקט- אוקטובר 2021 || מפעיל זכייני: חברת עפיפי || רשות ממונה: נתיבי איילון
  • עלות הפרויקט 330 מלש"ח (מרבית ע"ח תקציב מת"ח וחלק קטן מתקציב עיריית חיפה)
  • בשלב א' יופעלו 3 מתוך 6 התחנות, משום ש-3 מהן נבנו על מנת לספק מענה לצורך העתידי- בהתאם להתפתחות האזור. התחנות שיפתחו- מרכזית המפרץ, טכניון מזרח, אוניברסיטת חיפה. תחנות אשר נבנו וייפתחו בהמשך, בהתאם להחלטה- צומת הצ'ק פוסט, 'דרך דרורי' וטכניון מערב


שתפו עכשיו

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter

יכול גם לעניין אותך

חדשות היום

תאונה התרחשה לפני שעה קלה בין 2 כלי רכב בכביש 7513 סמוך לאלוני אבא, 2 פצועים פונו לבית חולים רמב"ם, אחד מהם במצב קשה

תאונת דרכים חזיתית בן שני כלי רכב.בשעה האחרונה פעלו לוחמי האש מתחנת קריות בפיקודו של רשף ערן ויצמן לחילוץ לכודים בתאונת דרכים חזיתית שהתרחשה בכביש

פוליטיקה ומשפט

מנהל הועבר לתפקיד זוטר וטען לעוגמת נפש

התובע עבד כמנהל סניף של קופת חולים לאומית. לטענתו, הוא התפטר בשל הרעה בתנאי העסקתו ובשל נסיבות שבהן יחסי העבודה אינם מאפשרים לדרוש ממנו להמשיך

מעקב
הודע על
guest
1 תגובה
Oldest
Newest הכי מדורג
פידבקים מוטבעים
ראה את כל התגובות
לא יזיקו קצת פרגון וצניעות לזכות מי שבאמת עבד

תודה לנתיבי ישראל על מעל 20 שנה של עבודה קשה ואמונה בתחבורה הציבורית בחיפה. החברה ידועה במומחיותה בתחום.
ניכר הסיפוק הגדול על פני חונכי הפרויקט מהתגשמות מאמציהם הכבירים לאורך השנים כנגד כל הסיכויים.