02.07.2022

שבת

החוק שנועד לשים סוף לדרישת מעסיקים להציג תעודת יושר

אני לא יכולה לספור את כמות הפעמים שפנו אליי לקוחות על מנת למחוק רישום פלילי בעניינם מכיוון שבתהליך חיפוש עבודה מעסיק פוטנציאלי חצוף במיוחד התנה את קבלתם כמועסקים שלו בהצגת "תעודת יושר".

לא משנה כמה הסברתי לאותם אנשים כי אותו מעסיק כלל לא רשאי לדרוש מהם את המידע הזה ובוודאי שלא להתנות את קבלתם לעבודה על סמך המידע המצוי בגיליון הרישום הפלילי בעניינם, התשובה תמיד הייתה – המעסיק הציב אולטימטום, אם לא אציג מרשם פלילי נקי לא אתקבל לעבודה. וכך, אדם נורמטיבי שנחקר לפני שנים רבות בגלל אירוע חד פעמי, עשוי למצוא את עצמו מחוץ למעגל התעסוקה, למרות שיש לו את כל הכישורים והניסיון הנדרשים לתפקיד.

אז נכון, ישנם גופים מסויימים שזכאים לקבל את המידע הפלילי אודות מועסקים פוטנציאליים אצלם וזאת בגלל שמדובר בתפקידים עם רגישות מיוחדת שדורשים סיווג בטחוני גבוה. איך תדעו אם המעסיק הפוטנציאלי שדרש מכם להציג בפניו תעודת יושר זכאי לקבל את המידע הזה? פשוט מאוד, אם הוא היה זכאי לקבל אותו הוא לא היה צריך לבקש אותו מכם והיה מקבל את המידע ישירות מהמשטרה. אז אפשר לומר שבאופן גורף, מעסיק שמתנה העסקה בהצגת גיליון רישום פלילי עובר על החוק.

ברור שמצב כזה, בו מעסיקים מפעילים לחץ על מועמדים לעבודה ומנצלים לרעה את האפשרות של כל אדם לקבל העתק מגיליון המרשם הפלילי שלו, גורם לסיכול של אפשרות השיקום של אותם אנשים שאים מצליחים למצוא מקום עבודה בגלל עברם. הרי ברור שתעסוקה היא חלק משמעותי בתהליך שיקום.

האם באמת אדם שנחקר לפני מספר שנים בעקבות תלונה שהוגשה במהלך מאבקי גירושין ובסופו של דבר התיק נגדו נסגר, צריך להיפסל רק בשל כך? האם אדם שהורשע לפני שנים רבות בעבירות סמים אולם בעקבות ההליך הפלילי נגמל לחלוטין וכיום הסיכון שיחזור להשתמש בסם הוא נמוך יותר מאשר זה של אדם שמעולם לא עבר הליך גמילה וטיפול, צריך להיפסל כמועמד? האם מי שבגיל צעיר כששיקול הדעת שלו טרם התגבש נחקר בעקבות השתתפות בתיגרה, אולם כיום הוא אדם בוגר ואין לו כל דפוסי אלימות, הוא לא מועמד ראוי רק בשל כך?

ביום 16.01.2019 עבר בקריאה שלישית חוק המידע הפלילי ותקנות השבים שמסדיר מחדש את כל הכרוך ברישום פלילי ומסירת מידע מתוך הרישום והוא ייכנס לתוקף ביום 16.0.2022 ובכך יבטל את החוק הישן משנת 1981.

כחלק מהשינויים שמביא החוק, נקבע כי לא יינתן עוד תדפיס של המידע הפלילי, אלא המבקש לקבל מידע עבור עצמו יהיה זכאי לעיין במידע באמצעות צג המחשב בתחנת המשטרה. המידע לא יודפס ונאסר על צילומו או העתקתו, למעט על ידי רישום ידני של המידע. מטרת הוראת החוק הזו היא למנוע זליגה של המידע הפלילי לגורמים שלא זכאים לקבל אותו ובעיקר חסימת האפשרות של מחפשי עבודה להציג את המידע הזה בפני מעסיקים. כך למעשה, החוק מכניס תוכן ממשי להוראה לפיה אסור למעסיק לדרוש לקבל מידע פלילי ולהתנות את הקבלה לעבודה בעיון במידע הזה. מרגע כניסת החוק לתוקף, לא תהיה עוד אפשרות להוציא את המידע הזה מחוץ לתחנת המשטרה.

בדיוני הכנסת בעניין החוק החדש עלה כי מטרתו היא לבצע רפורמה בכל מה שקשור למידע פלילי והשמת הדגש על שיקום ושילוב בחברה של מי שיש בעניינם רישום פלילי. החוק גם קובע קיצטר של תקופת ההתיישנות והמחיקה של רישומים פליליים ומטרתיים וגם עניין זה כמובן מקל על חייהם של מי שביצע או נחשד בביצוע עבירות פליליות.

אין לי ספק שהחוק החדש יסייע להעלים או לפחות, לצמצם באופן משמעותי, את הניצול הציני של מעסיקים של המצב המאפשר הוצאת מידע פלילי אל מחוץ לתחנת המשטרה ודרישת מידע שהם כלל לא זכאים לקבל אותו. 

יחד עם זאת, חשוב לדעת שישנם גופים שגם לאחר כניסת החוק החדש לתוקף יהיו זכאים לקבל את המידע ולכן בכל מקרה בו קיים בעניינכם רישום פלילי (הרשעה או תיק משטרתי סגור) כדאי ומומלץ לבחון את מחיקת הרישום ולשם כך יש לפנות לעורך דין פלילי שיעשה זאת עבורכם באופן מקצועי.

יכול גם לעניין אותך

מעקב
הודע על
guest
0 Comments
פידבקים מוטבעים
ראה את כל התגובות