02.07.2022

שבת

האם אזרח ותיק שרוכש כרטיסי טיסה יכול לבטל אותם מכוח החוק?

המדובר בתביעה של אזרח ותיק אשר הזמין שני כרטיסי טיסה לבנו ולכלתו. אך, חודשיים לאחר הרכישה וכ-11 ימים לפני מועד הטיסה הודיע לחברה ממנה רכש אותם, מונה טורס, על ביטול העסקה. אותו מזמין ביסס את בקשתו על חוק הגנת הצרכן המאפשר לאזרח ותיק לבטל עסקה, מכל סיבה שהיא עד ארבעה חודשים מיום העסקה ובלבד שהמועד יהיה לפחות 7 ימים לפני מועד מתן השירות. 

החברה מצידה, סרבה להשיב למזמין את כספו. ראשית, טענה כי הוא כלל אינו הנוסע אלא בנו וכלתו והם הרי אינם אזרחים ותיקים. בנוסף, טענה, כי לא מדובר בעסקת מכר מרחוק ולכן החוק אינו חל על מקרה זה. בית משפט השלום קבע, כי על החברה להשיב את הכסף למזמין שכן אין זה משנה עבור מי נקנה הכרטיס אלא מי קנה אותו. בנוסף, נקבע כי החברה היא זו שפרסמה את העסק שלה ואת המוצר ולכן מדובר בעסקת מכר מרחוק. החברה ערערה על קביעה זו. 

בית המשפט המחוזי בחיפה  התמקד בשאלה האם במקרה שאדם ותיק רוכש מוצר באינטרנט ללא שיחה טלפונית, הוא עדיין יכול להנות מההגנה של חוק הגנת הצרכן ולבטל את העסקה תוך 4 חודשים ממועד ביצוע העסקה. לשם כך, בחן בית המשפט את מטרת חוק הגנת הצרכן. נקבע, כי מטרת החוק, היא למנוע מצב בו אזרח ותיק שאינו בקיא, יהיה נתון ללחצים ולהשפעה בלתי הוגנת מצד חברה המנסה למכור את מוצריה טלפונית. ואולם, במקרה זה, המזמין הוא זה שנכנס לאתר החברה והזמין מיוזמתו את כרטיסי הטיסה, כך שלא ניתן לומר שהיה נתון ללחץ או לשיווק אגרסיבי והוא לא נוצל לרעה, שכן, כל ההזמנה בוצעה באינטרנט בלבד.

ישנן עסקאות רבות בהן משווקים מנצלים אוכלוסיות מוחלשות ומפעילים עליהן לחץ שיווקי באופן שגורם להן לקנות מוצרים אשר אין להן צורך בהם. לדוגמא, עולים חדשים שאינם שולטים בשפה ולא הבינו די הצורך את טיב המוצר שהם רוכשים, וכן אנשים עם מוגבלויות או אזרחים ותיקים. על אלה בא החוק להגן ולכן נתן להם 4 חודשים לבטל את העסקה, כדי שיהיה להם מספיק זמן להתייעץ ולברר את הנושא עם חברים, משפחה וכדומה. 

בית המשפט קבע, כי במקרה זה, המזמין לא הוכיח את זכותו לבטל את העסקה שכן לא הייתה כלל שיחה בין המזמין לחברה ואף הכרטיסים עצמם נשלחו אליו בדואר אלקטרוני, והכל באופן שאינו מעורר חשש להשפעה אסורה על הצרכן ולכן אינו עונה על דרישות החוק. גם המזמין עצמו אינו טוען להטעיה מצד החברה. על כן, ומכיוון שלא התקיימה כל "שיחה" בין המזמין לחברה לא חלות על ההתקשרות הוראות חוק הגנת הצרכן ולכן אין למזמין זכות לבטל את העסקה בשלב זה.

עו"ד מורן אריאלי

עו"ד מורן אריאלי

עו"ד מורן אריאלי הינה בעלת תואר ראשון ושני מאוניברסיטת חיפה והינה עוסקת בתחום האזרחי-מסחרי

שתפו עכשיו

יכול גם לעניין אותך

מעקב
הודע על
guest
0 Comments
פידבקים מוטבעים
ראה את כל התגובות