29.07.2021

יום חמישי

אחרונת אניות המפרשים

אניית המפרשים PAMIR נבנתה במספנת בלום אונד פוס בהמבורג שבגרמניה בשנת 1905. יחד איתה נבנתה אניה נוספת PASSAT שעל אף שלא היו זהות לגמרי- נחשבו כאניות אחיות- ואכן תולדות חייהן שלובים זה בזה לאורך מחצית המאה ה-20.

ה-PAMIR היתה אנית מפרשים בעלת 4 תרנים, באורך 114.5 מטר, גובה התרנים שלה היה 51 מטר מעל הסיפון, שטח המפרשים הכולל היה 3,800 מ"ר שבעזרתם יכלה להגיע למהירות מכסימלית שך 16 קשרים, אם כי, מהירותה הרגילה בהפלגת סחר היתה כ-9 קשרים.

האניה נבנתה עבור חברת הספנות פ. לייטץ, שאחד הדברים שייחד אותה היה ששמות כל אניות המפרשים ששירתו בה החלו באות P.

ה-PAMIR הפליגה בקווים שבין המבורג- גרמניה, למדינות דרום אמריקה ושימשה להובלת נתרן-חנקתי (המשמש בתעשיות הדשנים, חומרי הנפץ, הזכוכית, והמזון).

בימי מלחמת העולם הראשונה הושבתה האוניה בסנטה קרוז, ונותרה מושבתת עד שנת 1920 במגמה למנוע את החרמתה כפיצויי מלחמה. על אף זאת הוחרמה האניה על ידי ממשלת איטליה.

בשנת 1924, חזרה חברת פ. לייטץ וקנתה את האניה מהאיטלקים, והחזירה אותה לשימוש בקווי הסחר מאירופה לדרום אמריקה, ולהובלת הנתרן החנקתי.

בשנות השלושים- עוד היו נפוצות למדי אניות מפרשים מסחריות, אם כי אניות הקיטור דחקו את רגליהן ומספרן הלך והצטמצם.

בשנת 1931 נמכרה ה-PAMIR לחברת גוסטב אריקסון שהשתמשה בה להובלת דגנים מאוסטרליה לאירופה.

נתיב ההפלגה של האניה עבר דרך קייפ הורן- הקצה הדרומי של יבשת אמריקה, הנחשב לאחד המקומות הסוערים והמסוכנים לשייט בעולם. האניה עברה בו שוב ושוב כחלק ממסלול ההפלגה שלה.

עם פרוץ מלחמת העולם השנייה – הוחרמה האניה שעגנה בוולינגטון, על ידי ממשלת ניו זילנד, ובמהלך המלחמה ביצעה הפלגות תובלה לסן-פרנסיסקו, לוונקובר, לסידני ולוולינגטון.

לאחר סיום המלחמה, חזרה ה-PAMIR   לשירות בקווים המסחריים שבין דרום אמריקה ואירופה- אחת הבודדות מסוגה שנותרו פעילות בעולם- ביחד עם אחותה ה-PASSAT.

ב-1951, נקנתה שוב האניה על ידי הגרמנים, עברה שיפוץ נרחב ומודרניזציה, והפכה (ביחד עם ה-PASSAT) לאנית מטען המשלבת על סיפונה בית ספר ימי.

האניה שימשה בעיקר בקו שבין המבורג וארגנטינה, מובילה מלט, פלדות, ומטענים נוספים.

בעידן המודרני של שנות ה-50, אניית מפרשים כבר לא היתה רווחית, גם קשה היה להשיג צוות מיומן בהפעלת מפרשים ותפעול אניית מפרשים – כמעט כולם כבר היו בבתי האבות- אלו ששרדו.

בעלי המספנות בגרמניה התאחדו, ואיתם הציבור הגרמני- ותרמו על מנת להמשיך ולהפעיל את שתי אניות המפרשים האחרונות שעוד הובילו מטענים באוקיינוסים.

אולם האניה כבר החלה להישחק, ומצבה הלך והורע.

ב-1957 הוחלף הקפטן הקבוע של האניה (עקב מצב בריאותו) בקפטן ששירת בשנות ה-20 על האניה כימאי.

בספטמבר אותה שנה ה-PAMIR הפליגה מבואנוס איירס לאירופה, טעונה בשעורה בתפזורת במחסנים, ובאופן תמוה- מולאו גם מיכלי הנטל והאיזון במטען.

צוותה מנה אז 86 איש, מתוכם 56 קאדטים.

במהלך הטענת האניה, ובמהלך המסע נעשו טעויות חמורות באיזון המטען, בתפעול האניה, ובהפעלת מערכת התקשורת שלה.

כתוצאה מכך- נקלעה האניה ליד האיים האזורים לסופת טייפון- שעליה התריעו מראש בכל הערוצים.

האניה איבדה יציבות, ונטתה באופן קשה לצד שמאל- טעויות פיקוד וימאות רדפו זאת את זאת והאניה נשכבה על צידה- ולבסוף התהפכה וטבעה.

שישה ניצולים נאספו בסך הכל על ידי צוותי ההצלה.

בעקבות האסון- הוצאה האניה PASSAT מהשירות, ומשמשת כיום כמוזיאון צף ומלון.

תמה תקופת אניות המפרשים.

אניות המפרשים היחידות שעוד מפליגות בעולם הן אניות בתי הספר לחובלים של המעצמות הימיות.

בתמונות- מודל האניה PAMIR, הנבנה בימים אלה במוזיאון GREIF, ומתוכנן להצטרף לתצוגת המוזיאון.



מוזיאון GREIF

מוזיאון GREIF

מוזיאון GREIF ממוקם בשכונת נווה שאנן בחיפה- ליד שער הטכניון המוזיאון מכיל אוסף בן מעל ל-1,000 מודלים המציגים פרקים בהיסטוריה וטכנולוגיה כלל עולמית בתחומים הבאים: שייט ,תעופה, התפתחות הרכב , חקר החלל, היסטוריה צבאית. המוזיאון נקרא על שם פנינה וזהר גריף. הביקורים במוזיאון הינם בתיאום מראש בטלפון 0545-451-284

שתפו עכשיו

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter

יכול גם לעניין אותך

חדשות היום

היערכות משטרת ישראל לקראת משחק הכדורגל בין מכבי חיפה לדינאמו טביליסי במסגרת קונפרנס ליג שייערך באצטדיון סמי עופר מחר 29.7 החל מהשעה 17.00

שוטרי משטרת ישראל ומאות סדרנים ומאבטחים יתפרשו החל משעות אחה"צ באצטדיון ומחוצה לו על מנת לשמור על הסדר והביטחון, לצד הסדרת התנועה. המשחק יחל בשעה

מעקב
הודע על
guest
0 Comments
פידבקים מוטבעים
ראה את כל התגובות